Bestellen
Theo Wobbes en Maria van den Muijsenbergh (red.)

Verleiding tot gezond gedrag

Persuasive technology in de gezondheidzorg

Verleiding tot gezond gedrag

Verleidingstechnieken zijn zo oud als de mens. Moest vroeger vooral het gesproken woord het doen, tegenwoordig biedt de ict veel meer mogelijkheden. Vooral mobiele apps worden toenemend toegepast om mensen te verleiden tot gezond gedrag, om bijvoorbeeld niet te veel te eten of te drinken en juist wel veel te bewegen. Zij worden via hun smartphone aangemoedigd of ondersteund. Interactieve programma’s kunnen mensen met overgewicht of met nicotine- of alcoholverslaving helpen hun levensstijl te veranderen.
Hoe werkzaam zijn die technologieën? Wat zijn de neveneffecten ervan en zijn er gevaren aan verbonden? Technologie is immers niet neutraal. Is er wel sprake van vrijheid om er wel of niet aan deel te nemen? Of is er stiekem een zekere dwang in het spel als een soort van paternalisme? Wat zijn de juridische en ethische kanten van deze ontwikkeling? Heeft ook de overheid een taak in deze verleidingstechnologieën?
Als het inderdaad tot gezond gedrag leidt, zijn er dan ook mensen die ervan zijn uitgesloten omdat ze bijvoorbeeld analfabeet zijn? Wat gebeurt er met de gegevens die door de aanbieder worden verkregen? Zijn deze digitale verleidingstechnologieën wel effectief ?
Al dit soort vragen over persuasive technology worden in deze bundel beantwoord door auteurs uit zeer diverse richtingen binnen en buiten de gezondheidszorg.


Verleiding tot gezond gedrag bevat bijdragen van Lisette van Gemert-Pijnen, Boris de Ruyter, Robbert Jan Beun, Philip Nickel, Lilly Frank, Steven Dorrestijn, Lars Assen, Anna Zijlstra, Reint Jan Renes.

Verleiding tot gezond gedrag verschijnt als aflevering 105.3 in de reeks Annalen van het Thijmgenootschap.

  • ISBN 978 90 5625 490 2 
  • Omvang ca. 160 blz. 
  • Formaat 12 x 20,5 cm 
  • Uitvoering paperback 
  • NUR 740 
  • Prijs €17,50 

Klik hier voor meer informatie

Bestellen
Notificeren
Breng iemand anders op de hoogte van dit product